در تحلیل شنوندگان، انعطاف پذیری استراتژیک بسیار اهمیت دارد.

چه چیزهایی احتمالاً شما را به طور استراتژیکی انعطاف پذیر می کند؟

اول: انتخاب شنوندگان مورد نظر . این افراد زیر مجموعه ای از شنوندگان هستند که شما را به اهداف تان می رساند و شما بیشترین برخورد را با آن ها خواهید داشت. 

دوم : انجام تکالیف؛ به کتابخانه بروید ، با اینترنت کار کنید ، از چکیده ها ، مصاحبه ها یا گفت و گوهای غیر رسمی استفاده کنید تا اطلاعات زیادی درباره ی شنوندگان و بینندگان هدف به دست آورید.اگر از شما خواسته شد که قبل از سازمان دهی مطالب صحبت کنید از کسی که سخنرانی را ترتیب داده یا با فردی که شما را دعوت کرده است اطلاعاتی درباره ی گروه دریافت کنید. انجام این کارها به شما کمک می کند تا از تکراری بودن اجتناب کنید . 

سوم : ادامه دادن به تحلیل شنوندگان حتی بعداز شروع سخنرانی است. برای بازخورد گرفتن از شنوندگان به موارد ذیل توجه کنید . 

آیا مطالب برای شنوندگان پیچیده نبود؟  آیا نسبت به موضوع اغراق کرده اید ؟

آیا شنوندگان خسته به نظر می رسند ؟  آیا با طرح مثال و تصاویر بیشتر می توان شنوندگان را علاقه مند تر کرد و هیجانات آنها را برانگیخت؟

 

راه ارتباطی با من :

 اینستاگرام : fariba_sadri_mc@

کانال تلگرام :  ganjore_sokhan@

یوتیوب : fariba sadri 

سایت من : فریبا صدری عضو باشگاه سخنوران 

منبع : 

کتاب ارتباط موثر، ساندرا هیبلز- ریچارد ال .ویور ، مترجم عباس بهزادی مقدم -فاطمه کاظم زاده-رقیه ارجی ، ناشر فرا انگیزش 1392